Ik ben Len

Fascinaties


Om In Europa door te komen zonder te verdwalen heb ik mijn fascinaties genoteerd. (Op een - voor mij - relatief geordende manier).
Belangrijke onderwerpen, fascinaties en interesses van mij:
- Sprookjes: magisch, wonderlijke wereld, plek vol liefde, vreugde, vrolijkheid, fantasie. Naïef en kinderlijk. Plek om je welkom te voelen. Sprookje heeft voor mij een positief einde. In een sprookje zit veel sfeer, dat wijst naar een volgende fascinatie;
- Sfeer: rijk der verbeelding, kleurrijk, droomwereld, ondergaande zon, romantisch, roept emoties op
- Verhalen vertellen: verhalende aspect aan een sprookje, positief einde. Ook poezie belangrijke rol: eigen interpretatie belangrijk, spreekt tot de verbeelding, raakt bepaalde emoties.
- Theater: 3D wereld, het creëren van een andere wereld, emoties tonen, spanning oproepen, verhaal vertellen op het podium. Ook zelf toneelspelen, verkleden, entertainen, voor een groep staan, energie geven, aandacht, overdrijven.
- Optimisme: levenslust, sprookjesachtig en een goed einde, gelukkig zijn met wat je hebt en hoe je bent, positieve kant bekijken, elk nadeel heeft een voordeel.
- Samen zijn met familie: elkaar in waarde laten, warmte, liefde, hecht. Samen ontdekken, reizen, avontuur beleven, spelletjes doen: genieten van het leven. Levensvisie, normen en waarden delen.

Vervolgens heb ik aan de hand van mijn verschillende fascinaties een aantal gebeurtenissen en tijdsvlakken gezocht bij in Europa die ik interessant vond.

Sprookjes - In Europa
- Het verhaal van de Romanovs, Anastacia Romanov. De complete dynastie van de Romanovs was uitgemoord, maar verhalen gingen de rondte dat Anastacia (en een zus?) wisten te ontkomen. Hier is ook een Disney-verhaal van gemaakt.
- La Vita è Bella. Een film waarin een Joods-Italiaanse man met zijn zoontje naar Auschwitz wordt gedeporteerd. Hij probeert zijn zoontje er door heen te slaan door te vertellen dat ze in een spel terecht zijn gekomen, waar ze alles moeten doen om de hoofdprijs te winnen.

Toneel/theater - In Europa
- Revue jaren 50
- Stravinsky en zijn nieuwe theatertechnieken
- Optredens om de soldaten tevreden te houden (Vietnamoorlog Bob Hope, Andrwes Sisters)

Verhalen, poëzie - In Europa
- Gedichten of verhalen (van grote schrijvers?) uit barre tijden
- Persoonlijk verhaal uit iemand die Auschwitz overleefde
- War Poets: dichtbundel van een oorlogsheld

Optimisme - In Europa
- Lichtpuntjes in het leven van de soldaten

- Begin van de 20e eeuw, waar iedereen vol goede moed dacht: "Dit wordt 'onze' eeuw, de eeuw waar alles mogelijk is."
- Roaring 20's, interbellum
- Flowerpower, hippie idealen
- Rathenau, hij was de positieve kracht van Duitsland (Tijdens de Weimarr-Republiek) voordat Hitler werd vermoord

Samen zijn met familie - In Europa
- Brieven van soldaten WO1 naar het thuisfront. Postzegeltaal.
- Kerst aan het font ('voor de kerst weer thuis', toch niet. Hoe vierden de soldaten kerst?)