Ik ben Len

Playgrounds Festival


Met mijn oranjekleurige bandje om mijn pols loop ik de zaal in. Vlak bij het podium kies ik een stoel uit. Een enorm scherm vult het platform. De zaal wordt donker, het scherm licht op. Iedereen is stil. Playgrounds Festival begint.
Playgrounds Festival is een festival waar je alles ziet op het gebied van digitale kunst. Dit internationale festival biedt lezingen aan van de enkele toonaangevende digitale kunstenaars uit de wereld. Deze dag wordt een grote inspiratie-explosie.
Ik ben een jonge, nog studerende, illustrator. Nieuwsgierig ben ik naar wat de artiesten mij kunnen vertellen over hun werkwijze en hoe zij de eerste stap naar succes zetten.

De eerste lezing die ik zie wordt verzorgt door ‘Peppermelon’. Dit Argentijnse animatieduo verteld vol enthousiasme en met enorm Spaans accent. Ze hebben het over de hun afzetmarkt, die voornamelijk bestaat uit Europa en Amerika. In Argentinië schijnt niet veel vraag te zijn naar animaties. Gelukkig heeft het tweetal bijzondere animaties kunnen maken in andere delen van de wereld.
Vervolgens aanschouw ik de lezing van animator Mickey Please. Deze digitale kunstenaar heeft overduidelijk twee fascinaties: insecten en papier. Deze twee koppelt hij dan ook samen in zeer poëtische animaties. De man zelf komt over als een serieuze ondernemer, een verschil met de creatieve Latino’s van zojuist.
Na een smakelijke lunchpauze geeft grafisch vormgever Alex Trouchut zijn voordracht. Hij laat zijn hoe zijn illustratief getinte logo’s tot stand komen. Ook wijst Trouchut ons op enkele uitspraken uit het boek ‘Steal Like An Artist’. Want volgens de ontwerper hoef je niet continue het wiel opnieuw uit te vinden.
Inmiddels zijn mijn hersens overgelopen met informatie. Maar voor de avond valt, staat er nog een duo op het programma. Het audiovisuele duo ‘Daniels’ genaamd. Gelukkig geeft dit extravagante team me een enorme oppepper. Hun chaotisch presentatie stroomt over met humor en enthousiasme. Het duo benaderd hun opdrachten levendig en vol impulsieve ideeën. Volledig op hun manier varen Daniel en Daniel de wegen van professionele digitale artiesten.
’s Avonds zie ik nog twee presentaties. Eerst verteld Felicie Haymoz haar verhaal. Vergezeld door een kopje thee en een schaaltje muffins laat de Zwitserse femme haar karakterontwerpen zien van ‘The Fantastic Mr. Fox’. Want hoe alle karakters in de film (naar boek van Roald Dahl) er uit zien, heeft mrs. Haymoz tot in de puntjes bedacht. Iemand uit het publiek vroeg hoe de dame aan de opdracht was gekomen, gaf ze als antwoord: “Puur geluk, de opdracht kwam zomaar aanwaaien”.
Tot slot is David Wilson aan zet. Al giechelend begint de jongeman aan zijn lezing. Hij verteld over zijn verschillende benaderingen videoclips. Tot dat hij, halverwege zijn presentatie, besluit zijn reeds gestarte VJ-carrière aan bod te brengen. De beat start en de beeldenshow begint. Het publiek stroomt op het podium.

Iedereen gaat los op de muziek. Peppermelon neuriet mee met de beats. Daniel en Daniel voeren de gekste dansmoves uit op het podium. Zelfs onze eigen Sarah beweegt mee op de muziek. Een feestelijke afsluiting van de avond. Vandaag ben ik volgestopt met inspirerende kunstenaarsverhalen. Na de interessante middag en de spectaculaire avond met al deze verschillende artiesten is me wat duidelijk geworden. Een succesvolle kunstenaar ben je, zolang je bij jezelf blijft.
Voor meer informatie zie www.playgroundsfestival.nl