Ik ben Len

Het luie oog: de folder

Periode 6: Educatie en Informatie
Opdracht: Een folder gemaakt in Adobe Illustrator in twee kleuren over een kinderziekte voor kinderen van 8 tot 10 jaar.

Wat een leuke opdracht, een folder voor kinderen over een ziekte. Dat leek me heel interessant, weer een heel andere kant van de illustratiewereld.
De eerste weken ben ik flink aan de slag gegaan met brainstormen. Welke kinderziektes zijn er allemaal, welke spreken mij aan en waarom? Ik ben naar ziekenhuizen geweest om (stapels) folders te verzamelen. Vanalles had ik gevonden. Obesitas, bedplassen, astma, gebroken been, stotteren, een bril, hoofdluis.. Vanalles! Wat mij heel leuk leek was bedplassen: ik vond een leuke bedplaskalender en er was veel over te vinden. Wat me ook heel leuk leek was het luie oog. Dat heb ik vroeger zelf namelijk ook gehad. Eigenlijk was ik een beetje opzoek naar folders over een lui ook, maar die kon ik niet vinden.. Misschien een reden om er een te maken!
Na enige brainstormsessies heb ik inderdaad voor het luie oog gekozen. Ik ben terug gegaan naar het ziekenhuis bij mijn ouders in de buurt; afdeling Orthoptie. Een voor mij bekende plek van vroeger. We kregen gave oogjesstickers mee met allemaal mooie glitters en kleuren, verbetering nummer 1. 14 jaar geleden had ik alleen maar bruine stickers met van die krasplaatjes die je er op kon krassen. Toevallig was ik net op een rustig tijdstip en ik mocht een blik werpen in de behandelkamer. De kamer was ook nog niks veranderd! Ik heb veel informatie verzameld en leuke dingen gezien!

Kleine, schele Lennie. Een lui oog wil zeggen dat een oogje niet zo goed mee doet. Het goede oog moet zijn best doen om alles te kunnen zien, en om dubbelzien te voorkomen gaat het luie oog scheel staan.
Om het luie oog te laten werken wordt er een oogjessticker op het goede oog geplakt. Zo moet het luie oog wel zijn best doen. Op het begin is het nog moeilijk, dan loop je overal tegen aan! Maar op een gegeven moment wen je eraan, en is het luie oog weer beter...
Om te weten of een kind een lui oog heeft, moeten er allerlei testen worden gedaan. Zo heeft iedereen een eigen ogenpaspoort.
Met dit apparaat worden telkens je ogen nagekeken. Wat is er veranderd, worden ze al beter...
Ook een bekende opdracht als je een lui oog hebt: een vleugeltje proberen te pakken van een 3D vlieg. Als je een lui oog hebt kun je namelijk slecht 3D zien.

Ik vind het een leuk onderwerp! Maar wat ook belangrijk is, is onderzoek doen naar de doelgroep. Kinderen. Want nu ik weet wat een lui oog precies inhoud, moet ik ook weten hoe ik het duidelijk kan maken voor kinderen. Waar ik na een tijdje achterkwam is dat een lui ook voor veel jongere kinderen is. Kinderen uit groep 1, 2 of 3 van de basisschool krijgen een sticker. Na deze leeftijd is het vaak te laat om een lui oog op te lossen, je gezichtsvermogen is dan 'volgroeid'. Na wat gesprekken met de leraren heb ik gekozen voor een jongere doelgroep. Kinderen van 5 tot en met 7 jaar. Zij kunnen amper lezen en hebben minder concentratie, zijn visueel ingesteld. De ouders moeten vaak nog helpen. Ik vind het een leuke uitdaging om hier mee aan de slag te gaan!

Na een paar weken van schetsen en storyboards maken kwam ik bij mijn verhaal. Ik kwam uit bij een kikkerfiguurtje, een schattig beestje met grote ogen. Een oogje staat scheel. Ik moest denken aan het verhaal van de kikkerkoning. Een lelijke kikker die niet wordt geaccepteerd, en uiteindelijk blijkt het een prins te worden. Maar diep van binnen is het hetzelfde persoon. Een mooie achtergrond, maar het levert ook een sprookjesachtig beeld op. Kikkers, dat is leuk voor jongens. Een prins, dat is leuk voor meiden. Een kikkerprins. Jonge kinderen zien het als een mooi sprookje, een fijn verhaal.
Een kikker met een sticker. En na een half jaar is het luie oogje klaar. Dan wordt de kikker een écht prinsje.

Na veel proefjes, schetsen, storyboards, dummy's en illustratoroefeningen is mijn folder klaar! Ik ben er zeer tevreden over.