Ik ben Len

Het luie oog: de slideshow voor in de klas

Periode 6: Educatie en informatie
Opdracht 2: Maak een slideshow over je kinderziekte die de juf of meester in de klas kan laten zien. Doe dit door middel van een 3D karaktertje in een 3D setting, 2D gemaakt d.m.v. geënceneerde fotografie.

Tijdens de fotografielessen kregen we uitleg over onze camera. Ik heb een Nikon D70, en ik heb nu écht duidelijkheid over hoe ik 'm het best kan gebruiken. Diafragma en tijd, super interessant! Hier wat geënceneerde foto's met één lichtbron die ik heb gemaakt als huiswerkopdracht. Ook moesten we rekening houden met een 'driehoekscompositie'...



En het 3D Karakter... Wat een uitdaging! Een 3D poppetje en setting maken, lekker met je handen werken. Leuk. We gingen aan de slag met allerlei manieren om een karaktertje te maken. Ik heb allerlei materialen uitgeprobeerd. Klei, papier maché, papier, vilt, leer, oude blikjes, ijzerdraad. Het poppetje wat ik van vilt heb gemaakt is het uiteindelijk geworden. Ik ben er heel blij mee, en heb er hard aan gewerkt. Ik had er heel veel, en sommigen waren heel eenvouding een gewoon bolletje met ogen. Het is een karakter wat het meest op een kikker lijkt, omdat ik toch ook in de slideshow verder wil gaan met de kikkerprins. Ik vind het zo'n leuk karakter.

Ook heb ik verschillende testjes gedaan in settings. Ik wilde een natuurlijke, sprookjesachtige omgeving. Een mooi watertje in het bos, met zonlicht door de bomen.. Hier wat testjes:


Ik heb nog wat aanpassingen gedaan aan mijn karaktertje. Ijzerdraad in zijn lijfje en zijn armen, zodat ie kan zitten en zijn armen kan bewegen.
Ook heb ik me wat meer verdiept in het verhaal. De slideshow moest een dag uit het leven van kikker worden. Hij doet zijn sticker op, hij loopt tegen een boom... Maar eigenlijk is hij heel gelukkig en heel blij.
Ook bedacht ik dat hij niet alleen moest zijn, dat zou zielig zijn. Zo'n klein prinsje alleen in het bos. Zijn vrienden zijn de zon en de maan. En zij vertellen over kikker, kletsen met hem. Ze zijn dikke maatjes. Én door middel van de zon en de maan kan ik heel erg expirimenteren met licht. De maan geeft anders licht dan de zon, en als de zon op komt of ondergaat heb je ook een heel ander soort licht. Hier nog wat proefjes:





En hier is dan mijn uiteindelijke slideshow...


"Een dag van kikker"
Er was eens een kikkerprins. Maar deze Kikker is anders dan andere kikkers. Kikker heeft een lui oogje. Één oogje van Kikker doet niet goed mee. Overdag moet Kikker een oogjessticker. Dat is best spannend. Maar Maan en Zon helpen hem daarbij.


afb. 1: startpagina


afb. 2: maan en slapen.
Het is nacht. Maan is wakker. Hij schijnt en waakt over de kikkerprins.


afb. 3. kikker slaapt
Kikker slaapt. Maan zegt: “Als kikker morgenvroeg wakker wordt, moet hij een oogjessticker.”


afb. 4. kikker wordt wakker
Maan is gaan slapen. Zon komt op. GAAAAAP.. Kikker wordt wakker.


afb. 5. kikker zet bril op
Kikker zet zijn bril op. Zon vraagt: “Kikker, vergeet je niet iets?”


afb. 6. kikker doet sticker op
5. OJA! Kikker vergeet zijn sticker! En kikker doet de sticker op zijn oog.

afb. 7. kikker kijkt in water
Kikker kijkt in het water. Daar ziet hij zijn oogjessticker. Dát is wennen, zo’n sticker. Kikker ziet er heel anders uit!


afb. 8. kikker loopt tegen boom
’s Middags gaat Kikker wandelen. Maar dan.. botst hij tegen een boom. BOEM! Met zo’n sticker zie je een stuk minder!


afb. 9. Au
“AU!” zegt Kikker. “Maar,” zegt Zon, “over een tijdje raak je gewend aan de oogjessticker.”

afb. 10. zon en kikker zijn moe
Wat een vermoeiende dag. Zon gaat slapen. Kikker gaat ook slapen. “Slaap lekker zon,” zegt Kikker. “Slaap lekker kikker,” zegt Zon


afb. 11. de maan
Maan gaat weer schijnen. Hij vraagt: “Vinden jullie de sticker van Kikker een beetje raar?”. Maar het maakt Zon en Maan niet uit. Want Kikker is hun allerbeste vriend.


afb. 12. einde
Kikker slaapt lekker. “Als Kikker elke dag de sticker op zijn oogje doet, is het oogje heel snel weer beter!”, zegt Maan. “Ga daar maar lekker over dromen, Kikker...”