Ik ben Len

Illustreren kun je leren

In mijn stage wilde ik graag een project maken voor basisschoolkinderen. Deze opdracht heb ik uit mogen voeren onder de supervisie van Stephanie Westerhoud van 'Scholen in de Kunst Amersfoort'. Scholen in de Kunst verzorgt cursussen en zet projecten op voor kinderen en scholen. Het is te vergelijken met de Kunstbalie van Noord Brabant.

Aan de hand van een briefing die ik aan mezelf heb geschreven en met feedback van Stephanie heb ik aan de opdracht gewerkt.



IL3BB | kw12 Stage
Briefing eigen project kunsteducatie



Wat                                                     Ontwikkeling van een kunstzinnig educatief project voor kinderen
Doelgroep                                         Kinderen uit groep 4-5, met de leeftijd 7 t/m 9 jaar oud
Doel                                                      Ik wil kinderen kennis laten maken met de rol van een illustrator. Een illlustrator neemt een bijzondere plaats in als communicatief beeldauteur. De illustrator is een waarnemer van de wereld, het leven, de gedachten en de gevoelens van de mensen om hem heen. Daar uit ontstaan verhalen. De illustrator visualiseert de verhalen die daar uit voort komen.
Middel                                                 Ik wil door middel van poëzie kinderen op hun eigen/persoonlijke manier bij een tekstje betrekken en vervolgens kinderen een tekst laten visualiseren
Thema                                                 Poëzie dat gaat over emoties waar eenieder mee te maken heeft.
Eindproduct                                      Wat  het best bij het concept past. Nader te bepalen

Ik ben begonnen met inspiratie zoeken naar verschillende illustratieve en educatieve producten. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een werkboek te maken voor kinderen. Vervolgens ben ik de tekst van het werkboekje gaan schrijven. Ik schrijf de tekst zelf, zodat het echt mijn boekje wordt. Mijn tekst is over en weer gegaan tussen de 'opdrachtgever' en mij, en uiteindelijk ben ik aan de hand van de definitieve tekst gaan schetsen, schilderen en heb ik vele proefboekjes gemaakt.
Om mijn hele proces in te zien, zie mijn stageblog:

Uiteindelijk is dit het eindresultaat van het boekje: