Ik ben Len

In Europa


ILBB afstuderen 2013 | nov12-jun13 vaste opdracht
In Europa
intro
In kwartaal 13 heb je je zo goed mogelijk beraden op je positie binnen het vak illustratie. Die conclusies vormen het uitgangspunt voor je invulling van deze opdracht. Het boek ‘In Europa’ subtitel: ‘Reizen door de twintigste eeuw’ van Geert Mak levert daarvoor de inhoud. Dit zeer leesbare, toegankelijke maar wel dikke boek doet verslag van een reis van Geert Mak langs sporen van de Europese geschiedenis vanaf 1900 tot het jaar 2000. Behalve voor de ‘harde ‘historische feiten is er veel aandacht voor de persoonlijke gevolgen die deze hebben gehad voor de gewone mensen en het alledaagse leven. De mensen als figuranten in het wisselende decor van de geschiedenis en de betrekkelijkheid van staatkundige grenzen.
opdracht
Je wordt gevraagd in deze opdracht een brug te slaan tussen het (aanvankelijk) profiel dat je voor jezelf hebt bepaald en het gekozen onderwerp. Dit laatste haal je uit het boek van Geert Mak. Je kan daarbij bv. kiezen uit een bepaalde tijd (b.v. 1914-1918) en/of een plaats (b.v. Berlijn, Moskou) een belangrijke locatie, plek, gebouw, straat, plein etc. Je kunt ook een kort verhaal, een biografie of anekdote uit dit boek als uitgangspunt nemen, bv de auteur als reiziger cq hoofdpersoon.
Met de tekstuele input formuleer je een opdracht waarin je rekening houdt met je eigen wensen: Op welk gebied en hoe wil jij je profileren? Onderstaande profielen geven je een idee van de mogelijkheden maar neem zeker de vrijheid het op jouw eigen manier in te vullen. Een mix van profielen is dus ook mogelijk.

  • Redactioneel/Uitgeefwereld (bv. graphic novel, prentenboek voor kinderen, geïllustreerd boek voor volwassenen, artikelen)
  • Voorlichting/Educatie (bv. informatief boek, reisgids, campagne met b.v. affiches en brochure, plattegrond, infographic, schoolboek, filmpje voor schooltelevisie, web toepassingen)
  • Entertainment (bv. animatiefilm, decor, spel, online spel, website, televisie leaders/bumpers?, character, slideshow, etc)
  • Reclame/Product (Publiciteit voor bepaalde plek of gebeurtenis in de vorm van b.v. affiches voor b.v. een (fictieve) voorstelling, toys, inrichting van een ruimte, advertenties, kalender, gevelbelettering, tassen, t shirts...)
    Ook in de uitwerking, de gekozen techniek en de producten, houd je rekening met je eigen voorkeuren.
    Je kiest voor een fictieve opdracht maar in een
    reële opdrachtsituatie. Materiaal en techniek naar keuze, maar aansluitend op je concept.
    fasering en begeleiding
    De afstudeerfase wordt in drie subfasen ingedeeld: pitch (eind kw14), discussie en debat (eind kw15), eindexamen (eind kw16). De (hoofd)begeleiders zijn:
    BR: Tammo Schuringa (kw14); Bill Easter (kw14); Theo Seesing, Sarah Lugthart (kw14,15+16);
    Olivia Ettema (kw15+16); Judith Driessen (kw15+16)

    DB: Samantha Williams (kw14); Frank Dam, Sarah Lugthart (kw14,15+16); Olivia Ettema (kw15+16)
    beoordeling
    Bij de beoordeling van het examen moeten de volgende dingen aanwezig zijn:
  • definitieve, professionele uitwerking van je project
  • uittreksel schriftelijk onderzoek
  • project logboek
    beoordelingsniveau van de afstudeerfase
  • Je past je vakspecifieke kennis toe op je eigen werk(proces)
  • Je hebt controle over de uitdrukkingsmogelijkheden van je techniek
  • Je brengt zoveel mogelijk samenhang aan in je onderzoeksproces tussen conceptontwikkeling, thematiek en
    positionering
  • Je speelt een zelfstandige rol in multidisciplinaire samenwerkingsverbanden
  • Je verkent je positionering in je vakgebied en brengt dit tot uitdrukking in je eigen werk
  • Je initieert en bewaakt je eigen werkproces