Ik ben Len

Doornroosje

Deze zomer staat er weer een prachtige productie van de jeugdgroep van Toneelvereniging Mariahout op de planken! De jeugdgroep is mijn eigen vereniging, de gelukkige ik speel ook mee dit jaar!
Naast de volwassenengroep wil ook de jeugdgroep van Toneelvereniging Mariahout graag een poster bij de voorstelling Doornroosje. De regisseuse, Michelle van Daalhoff, wil wel iets totáál anders. Geen strak en modern Italië. Geen grafische, tekstuele en rechtlijnige poster zoals bij Bitch.
Nee. Het bewerkte stuk Doornroosje speelt zich af in de laat-Renaissance. Elke speler wordt gehuld in een prachtig kostuum wat zo uit het kasteel van Lodewijk de 14e aan is komen waaien. Of het de Disneykostuums zijn werkelijkheid geworden. De kostuums hoef ik overigens niet te ontwerpen, dat is al een hele poos geleden gebeurd! Dat was al voor mijn stageperiode, anders was het een hele speciale opdracht geweest. Maar de poster, dat is ook een eer.
Michelle wil een hele lieve poster. Een poster met vrolijke kleuren die veel kinderen aanspreekt. Zelf vind ze Mucha erg interessant, omdat hij van die hele zachte en intrigerende beelden maakt. En de beelden van Mucha draaien heel erg om allemaal versieringen, krullen en bloemen. Heel lieflijk en sprookjesachtig allemaal.
Verder wil de regisseuse graag het meisje Doornroosje zelf in het beeld, en het liefst slapend. Daar kan ik wel wat mee!

Even op een rij:
   -   Slapend meisje op de voorgrond (Doornroosje)
   -   Eenvoudig te begrijpen beeld, voor kinderen van 4+
   -   Versierseltjes als bloemen, rozen, krullen
   -   Vrolijk, lieflijk, sprookjesachtig
   -   Mucha, Jugendstil, (evt. Renaissance)

Inspiratie:


Naar aanleiding van de schetsen die ik voor Doornroosje heb gemaakt, heb ik wat proefjes met acrylverf gemaakt. Ik heb geëxperimenteerd met een aantal verschillende technieken die acrylverf biedt.


Als eerste heb  ik schilderingen gemaakt met een druktechniek met acryl en een ander vel. Deze techniek geeft felle, heldere kleuren, en een 'wolk'-achtig effect. Het is wel jammer dat het beeld er een beetje door wegvalt. Het zou eventueel ook in andere kleurstellingen dan rood-roze-oranje kunnen.

Daarna heb ik proefjes gemaakt met een acrylverf dik-dun techniek met twee kleuren. Sommige stukken zijn licht beschilderd, op andere plekken zit er weer een dikker laagje verf. Bij deze techniek heb ik gekozen om met twee kleuren te werken, maar ik vind het een beetje eentonige beelden opleveren. Ik mis het een contrast in de kleuren, ik denk dat meer complementaire kleuren meer spanning oplevert. De manier dat het op sommige plekken wateriger is, en op andere stukken dikke verf, spreekt me wel aan.

Vervolgens heb ik een dik-dun proefje gemaakt met meerdere kleuren verf. Voornamelijk heb ik meer blauw- en paarstinten gebruik, dat vind ik meer van toepassing op een sprookjesverhaal. Ook wilde ik de haren van Doornroosje graag blond (de actrice is ook blond) en dat is een mooi contrast met paars/lila. Over de kleuren ben ik meer tevreden, maar ik vind de manier van verf aanbrengen wat rommeling voor op een grote poster. Dat kan de aandacht afleiden van het beeld. Daarnaast moet het ook een poster zijn die kinderen aanspreekt. Voor kinderen is het wat chaotisch.

 
Tot slot heb ik schilderingen gemaakt met acrylverf wat ik op een zeer verdunde basis gebruik. Het lijkt bijna aquarelverf, maar ik gebruik toch liever acrylverf. Acrylverf vind ik makkelijker met mengen en de kleuren blijven naar mijn mening helderder en gaan minder snel vlekken. Ik wilde de kleuren groen-roze tegenover elkaar zetten (linkse afbeelding) en de kleuren lila-geel (rechts). Deze schilderingen zijn ook eenvoudiger en meer voor kinderen. 
Ook heb ik proefjes gedaan met verschillende lettertypes. Bij de poster lijkt het mij mooi om een lettertype te nemen die er in de Jugendstil stijl past. Ook vind ik een duidelijk lettertype belangrijk. Sproojesachtige lettertype vind ik ook leuk, maar ze moeten niet te erg afleiden van het beeld op de poster. Zelf vind ik de onderste (Eccentric) het best, die spreekt mij het meest aan.

Naar aanleiding van de feedback op mijn Doornroosje schetsen en schilderingen ben ik verder gaan werken. Ik heb het gekozen beeld op de computer gezet en ben verschillende 'compositieschetsen' gaan maken.
Ik wilde het beeld nog iets meer vrolijkheid en jugendstil geven. Daarom dacht ik dat het leuk was als er bloemetjes bij kwamen. Op verschillende manieren heb ik er bloemetjes bij gezet. 



Uiteindelijk heb ik voor de witte bloemetjes gekozen en de achtergrond is geleidelijk aan iets blauwer geworden, zodat het blauw uit het raampje terugkomt in de zijkant.

Vervolgens heb ik nog proefjes gemaakt met tekst, en hier zijn twee versies uitgekomen. Een versie heb ik met bloemetjes gedaan, en de andere zonder. Dit omdat die tekst al veel krulleriger is. Maar er kunnen natuurlijk combinaties ontstaan. Zelf vind ik de eerste het best.



Doornroosje aanpassingen gedaan, nu is de poster definitief! Woei!


Daarnaast is dit de opzet voor de kleurplaat die we willen lanceren. Kinderen kunnen deze plaat gekleurd inleveren en daar wordt een winnaar uit gekozen. De winnaar krijgt een exclusief Doornroosje VIP arrangement! (links) Ook krijgen alle spelers en helpers achter de schermen een Doornroosje T-shirt. Dit is het T-shirt ontwerp, en het wordt gedrukt op een lila shirtje. (rechts)