Ik ben Len

Workshops Pythische spelen

De Pytische Spelen is een groots opgezette wedstrijd in Den Bosch. Het lijkt op de Olympische spelen, maar dan gericht op kunst en cultuur.
Ik ben gevraagd door organisator Nicolle om een serie workshops gericht op tekenen en schilderen te bedenken en verzorgen.
www.pythischespelenvoorkinderen.nl (voor meer info over de Pythische spelen)

De workshop wordt verzorgt door mij in de klassen:
- groep 2/3 donderdag 29 maart van 13.00 uur tot 14.00 uur
- groep 4 donderdag 29 maart van 14.00 uur tot 15.00 uur
- groep 5/6 op donderdag 5 april van 13.00 uur tot 14.00 uur
- groep 8 op donderdag 5 april van 14.00 uur tot 15.00 uur.
- Voor 14 kinderen van BSO De Krekel 

//

De workshop vind plaats op een school in veel klassen. Het moet dus een workshop zijn die ik makkelijk aan de doelgroep kan aanpassen. Ook moet het materiaal makkelijk te verzamelen zijn en voor alle leeftijden hanteerbaar.

Ik heb het volgende bedacht:
Als eerste kunnen de kinderen op een vel een achtergrondje gaan schilderen met acrylverf. Het leek me leuk om met de kinderen met acrylverf te gaan schilderen, daarmee kunnen de kinderen wat leren over verf mengen en over dik- en dun schilderen. Daarnaast kun je er mooie kleuren mee mengen en zo krijg je hele vrolijke werkstukjes. Ik neem voorbeeldjes mee van verschillende achtergrondjes en verschillende manieren om te mengen.
Daarna ga ik op andere vellen korte oefeningen doen met inkt en wattenstaafjes. Als eerste mogen ze op een vel een dier tekenen, een lievelingsdier of fantasiedier, wat ze zelf persoonlijk willen. Daarna vraag ik of ze hetzelfde dier met de 'verkeerde' hand willen doen. Daarna mogen ze hetzelfde dier tekenen zonder dat het wattenstaafje het vel loslaat. En daarna met de ogen dicht, en daarna met de verkeerde hand en de ogen dicht én uit een lijn. Zo krijg je allemaal eigenaardige en gekke beestjes op een hele leuke manier! En op die manier kan iedereen dieren tekenen.
Inmiddels is het vel met het gekleurde achtergrondje droog en mogen de kinderen met het wattenstaafje en de inkt (in een tekenmanier kiezen die ze leuk vonden) het beestje op het vel tekenen. En eventueel kunnen ze nog vlakken, ogen of andere dingetjes inschilderen.

//

Het was een drukke maar hele leerzame dag! Ik ben nu echt kennis rijker van de doelgroepen, wat eer ervaring. 








Meer informatie en foto's over het verloop van de workshops vind je op