Ik ben Len

Quizini

Quizini, de broodjescatering van de KLM, organiseert een wedstrijd. De 'Quizini broodjesverpakking wedstrijd'.

De opdracht luidt als volgt: maak een waardige verpakking voor de broodjesservice van de KLM. Je eet niet alleen een  broodje, je krijgt een hele beleving.
De verpakking moet de trek groter maken, is culinair, verrast je en inspireert je.
Ook moeten de kernvoorwaarden van wat KLM de reiziger mee wil geven in de verpakking verwerkt worden. Een vlucht met KLM moet namelijk een verhaal met zich meebrengen, een vlucht moet juist energie geven en KLM wil een reiziger wat van Nederland laten zien.
Daarnaast moet er een reactie ontstaan bij de reiziger door de verpakking. (interactie, een glimlach of een verhaal wat doorverteld kan worden).

Voor deze opdracht heb ik me laten inspireren door het KLM logo zelf. De ‘K’ in KLM staat namelijk voor koninklijk.  Nederland is een koninkrijk, met een koningin die het land regeert. En in het Logo van KLM wordt een kroontje gebruikt. Ik wilde in de verpakking het Koninklijke van KLM terug laten komen. 

Idee 1: “Een prinsheerlijk broodje“.
De verpakking heeft redelijke strakke vormen en lijnen. Maar toch ook ambachtelijk, door middel met potlood gekleurde vlakken. Het patroon is vrolijk, kleurrijk en luxueus.
De verpakking maakt reizigers vrolijk en geeft ze een gevoel van luxe, maar op een speelse manier. De reiziger zou zich bijna koninklijk kunnen voelen, met dit broodje in zijn of haar hand, in een luxe vliegtuig van KLM.
De kleuren die ik heb gebruikt zijn zwart, oranje, blauw, wit en rood (Dit zijn de neutrale kleuren, de kleuren van de Nederlandse vlag en het Nederlands oranje). De witte vierkantjes zijn wit, het wit tussen alle vierkantjes is doorzichtig.


Idee 2: "Design your own crown"
Dit patroon heb ik gemaakt met hulp van vrienden, familie, jong en oud die een kroontje hebben getekend waaruit samen een geheel is ontstaan. De verpakking is druk, speels, fantasievol en vrolijk. Overal en voor iedereen is er wat te zien en het spreekt jong en oud aan. Je kunt het zien als een puzzel, en steeds nieuwe kroontjes ontdekken.
Én iedereen kan deelnemen: want in het lege vakje kan iedereen zijn of haar eigen kroontje in tekenen. De verpakking geeft men het gevoel van saamhorigheid. Én de reiziger voelt zich koninklijk met dit broodje, dit patroon is ook heel laagdrempelig omdat je zelf deel kan nemen aan het patroon.
De kleuren die worden gebruikt zijn zwart, wit en blauw. Dit zijn weinig kleuren omdat het patroon al zo druk is. De verpakking is helemaal wit, maar kan eventueel ook doorzichtig. Het vakje om je eigen kroon te tekenen is wit.