Ik ben Len

De culturele instelling

Onze nieuwe opdracht voor de komende periode heeft te maken met 'reclame en product'. We gaan in een groep samenwerken en de culturele instellingen in Breda onderzoeken. Daarna kiezen we (ieder voor zich) één instelling. Deze instelling gaan we promoten op de 'Uitmarkt' in Breda (een markt waar alle culturele instellingen zich promoten. De opdracht: Maak een stand waarin alles compleet is, een website met de complete huisstijl en nog een vrije campagne.
Ik heb de voorstelling 'Limited Edition' gekozen, gespeeld door Theater Tiuri.

Over Theater Tiuri:
Theater Tiuri is een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Tegelijkertijd is het ook een professioneel theatergezelschap. De acteurs zijn energiek, onbezonnen en hebben geen oordeel. Ze zien niet normaal. Ze zijn ook niet raar. Ze zijn wel heel goed. Theater Tiuri wil een andere blik vanuit de samenleving, ze zijn namelijk meer dan een dagbesteding. Ze zijn een professionele groep die optreden voor groot publiek. Nu komen er nog veel familieleden kijken, maar Tiuri wil graag veel meer mensen trekken. Ze hopen om ooit eens in het Chassé te staan. De doelgroep zijn volwassenen die houden van film en theater, en die eens wat anders willen dan een ‘normale’ voorstelling.
Het doel:
Ik ga de voostelling Limited Edition promoten, gespeeld door Theater Tiuri, geregisseerd door de professionele regisseur Franky van Dorst. De voorstelling 'Limited Edition' is een voorstelling door mensen met een verstandelijke beperking, over het leven met een verstandelijke beperking. Over waar zij mee om moeten leren gaan en dat ze beseffen dat ze niet normaal kunnen worden. Eigenlijk laten de spelers zichzelf zien op het podium, het gaat over hun emoties. Echter, de regisseur Franky houd niet van een overdreven sfeer. De regisseur wil de waarheid laten zien. Emoties moeten écht gevoeld worden, ze moeten niet ‘nep’ en gespeeld zijn.  De regisseur richt hier extra veel aandacht aan. Er wordt geen decor gebruikt. Er wordt gebruik gemaakt van veel verschillend gekleurde lichten die de samen met de spelers het podiumbeeld bepalen.

Waarom gekozen:
Ik heb gekozen voor Theater Tiuri omdat ik zelf veel van toneel houdt en het leek me leuk om een hele andere kant van de toneelwereld te ontdekken. De acteurs waren ook heel enthousiast, en na het zien van de repetitie besefte ik hoe goed ze waren. En daar zaten zij juist mee. Dat leek me leuk om aan te pakken. Ik heb gekozen om de theatervoorstelling 'Limited Edition' te promoten omdat deze voorstelling echt gaat over de spelers zelf, het is heel puur en oprecht.

Inspiratie (v.l.n.r):
Giorgio de Chirico: werkt veel met schaduw wat een dramatisch effect geeft en een raadselachtig beeld
Teun Hocks: Subtiel beeld door het contrast tussen licht en schaduw
Dogtroep: een foto van het theatergezelschap Dogtroep dat ook veel gebruik maakt van lichtwerking
Plato: De allegorie van de grot theorie die ik heb geleerd tijdens mijn theorie ‘Beeldcultuur’.
De theorie gaat over dat wij alleen de wereld die door ons is gecreeerd kennen en willen kennen, De echte werkelijkeheid negeren we…

Eigen beelden a.h.v inspiratie die sfeer weergeven:
Ik ben na deze inspiratiebronnen zelf aan de slag gegaan. Ik wilde de ‘minimalistische waarheid’ laten zien. De felle kleuren als lichten en de langgerekte schaduwen die je meenemen. De schaduw als reflectie van de werkelijkheid. Ik ben een poos doorgegaan op de personen, schaduwen, onherkenbare silhouetten en gezichten. Daarna heb ik de personen even losgelaten om onderzoek te doen naar ‘letters’. In interessante boeken vond ik inspirerende beelden van ruimtelijke objecten en letters die zo teksten vormen. Grote letters die door middel van licht ook schaduw kijken.

Inspiratie (vlnr): The Drums albumhoes, de rest uit het boek ‘Playful Type’

 
Nieuwe eigen beelden a.h.v letters:
Met papier heb ik zelf op een soort ‘pop-up’ manier beelden gecreëerd aan de hand van letters. Op verschillende manieren. En daarna heb ik de beelden gefotografeerd met lichten en gekleurde sheets. Het  beeld rechtsonder vond ik zo interessant dat ik er op door ben gegaan.

Het concept:
Na al dit onderzoek moest ik echt even terug naar het begin. Vanuit die essentie, de wensen van Theater Tiuri en mijn eigen onderzoek rolde er een concept uit:
“Ik wil mensen laten zien dat Limited Edition een professioneel theatergezelschap is over écht gevoelde emoties, over de waarheid en over het accepteren.”

Ik breng dit concept in beeld door middel van felle kleuren, licht en schaduw.
De felle kleuren staan voor de écht gevoelde emoties,  de schaduwen die zich vormen door het licht staan voor de weerkaatsing van de werkelijkheid en de onontkoombaarheid aan de waarheid.
Ik laat mijn concept terugkomen in drie onderdelen: een teaser (het vrije onderdeel), een website speciaal voor de uitmarkt en in een stand die op de uitmarkt te zien zal zijn.
Uiteindelijk hoop ik dat mensen door mijn promotiemateriaal even opnieuw naar zichzelf kijken en naar Theater Tiuri, en zo de wereld accepteren. Accepteren zoals het is.

Vrije onderdeel: Teaser
De Teaser is een korte film waarin mensen worden geprikkeld. Mensen worden nieuwsgierig gemaakt naar de voorstelling. Het is een spannende teaser met indrukwekkende beelden die er voor zorgen dat mensen heel benieuwd zijn naar de voorstelling.







Flowchart
Voordat je op mijn website komt kom je eerst bij de Teaser. Een spannend, kort filmpje over de voorstelling. Hier vertel ik dadelijk meer over. Daarna kom je op de homepage. Je kunt ook al eerder doorklikken naar de Homepage om het filmpje te omzeilen. Op de homepage heb je doorklikmomenten die je leiden naar een ‘ letter’, de letters met de teksten eronder en de silhouetten er in kun je aanklikken  Dan wordt er helemaal ingezoomd naar de letter zodat het in een flits wit wordt, en dan kom je in de ‘ruimte’  in de letter. Daar staat de informatie.







Homepage
Dit is de Homepage van mijn website. Je kunt klikken op de regeltjes ‘Over de voorstelling’, ‘Over Theater Tiuri’, Een tab waar je kaartjes kunt reserveren, ‘Over de uitmarkt Breda, en een knop waar je foto’s kunt bekijken.


Doorklikmomentjes

Over de Uitmarkt
Dit is een van de ‘ kamertjes’ als doorklikmomenten. Hier kun je zien wat wij op de uitmarkt doen (wat er te zien en te ervaren is). Je ziet een schaduw op de muur en de tekst in perspectief. Alle doorklikmomenten zijn op een eigen manier gefotografeerd en ieder heeft zijn ‘ eigen’  silhouet/schaduw.

De stand op de uitmarkt:
Vorm: Mijn stand op de uitmarkt is een lange gang waar je doorheen kunt lopen. De gang bestaat uit letters en aan de andere kant spijlen. Als een soort ‘opgesloten’ gevoel. De stand heeft felle kleuren aan de voor- en binnenkant. In het midden van de stand, tussen de woorden Limited en Edition, staat het logo van Theater Tiuri en de datum van de voorstelling. Van de achterkant van de stand komt veel licht zodat er schaduwen op de grond terechtkomen. De stand moet mensen van buiten naar binnen lokken en dus uitnodigend zijn. Eigenlijk kun je er ook niet omheen.
Ervaring: Als je door de stand loopt zul je merken dat door de felle lichten jouw eigen schaduwen op de muren vallen. Door de verschillende groottes en de verschillende plekken van de lampen glijden de schaduwen over de muur, als een soort ‘achtervolging’. Als je loopt door de stand hoor je ook geluiden en teksten uit de voorstelling Limited Edition die je prikkelen en die het spannend maken.
Realisatie: De stand wordt gemaakt van Triplex hout, en door middel van scharnieren wordt de letter open geklapt. Letter voor letter is een los item, je hebt dus 14 verschillende triplex planken. Zo is het makkelijk op te bouwen, af te breken en te vervoeren. Echter, de kleinste letter is wel  2 meter 10 bij 2 meter 10 en de grootste 3 meter  bij 3 meter. De totaal opgebouwde stand is 20 meter lang! Een flinke plek uitzoeken dus. Om het licht te creëren wordt er gebruik gemaakt van bouwlampen die je achter ELKE letter kunt klemmen. Zo komt er, ondanks een lichte dag, toch nog schaduw op de grond. De stand is te zien in het Valkenbergpark te Breda.